Viktig Vasaloppsinformation

21 februari – 2 mars 2025

Välkommen till Stiftsgården och en upplevelse utöver det vanliga!

Vår förhoppning är att vi skall kunna ge er bästa möjliga förutsättning för att genomföra ert skidlopp på ett bra sätt. Vi vet att information är viktigt och grunden till att ni ska kunna känna er trygga. Därför har vi satt ihop en del viktig information i detta blad.

Nummerlappshämtning

För att kunna hämta ut Era nummerlappar måste ni senast den 30 januari meddela bokningen följande:

Namn mobilnummer och Vasa-ID på samtliga i Er bokning. Maila uppgifterna till bokningen@stiftsgardenrattvik.se för att underlätta administrationen uppge gärna Ert bokningsnummer samt vilket lopp.

Vid incheckning

Vid ankomst får ni hämta Er nummerlapp i Leksandsrummet intill receptionen. Gå sedan till receptionen där vi prickar av och dubbelkollar att ni fått rätt nummerlapp. Om det skulle vara några problem med någon nummerlapp, fel namn, nummer etc. så kan man lösa det vid starten. Lakan och handdukar ingår för alla oavsett boende.

Matservering under Vasaloppsveckan

Frukost serveras med start enligt följande i matsalen Gläntan (lilla matsalen)

  • 21/2 05.00 Vasaloppet 30
  • 22/2 05.00 Tjejvasan
  • 23/2 02.00 Öppet spår söndag
  • 24/2 02.00 Öppet spår måndag
  • 25/2 05.00 Vasaloppet 45
  • 2/3 02.00 Vasaloppet  
  • 3/3 06.00 Dagen efter Vasaloppet

Ta gärna med en egen termos så ni kan ta med er något varmt att dricka innan starten.

Middag serveras kl.18.00-21.00, vi ser till att alla får mat i sig innan läggdags.

De som kommer efter 21.00 finner sin middagstallrik i kylen i Stora matsalen Ängen. Mikro finns att tillgå.

Skidvallning tillval 3 olika paket:

Glid- och fästvallning                                    485kr

Glid + behandling av skins                          415kr

Enbart glidvallning                                         350kr

Gäster som vill beställa vallning mejla senast den 14 februari till bokningen@stiftsgardenrattvik.se

Skidorna lämnas in i Vita lägergården, följ marschallerna som utgår från gästrumsflyglarna.

Inlämning av skidor ska ske mellan kl. 17.00–19.00. Det är skidklubben IK Jarl som vallar Era skidor.

Era skidor ska vara rena när ni lämnar in dem och ni ska ha satt fast klisterlapparna (ligger i ert startnummerkuvert) med namn och ev. starttid innan ni lämnar in dem, detta gäller som betalning.

Saknas lapparna blir skidorna inte vallade. Våra vallare har hela tiden kontroll över vilken valla som skall gälla för morgondagen och ert lopp. Vallning sker allt eftersom skidorna kommer in vilket betyder att ni kan hämta dem lite senare på kvällen.

Valla själv

Ni som vill valla själva får valla i Norra gästrumsflygelns (rumsnummer 40-50) källare.

Gå längst bort på entréplan och ned i källaren. Där finns en del vallningsutrustning som ni får låna.

Busstransport

  • Information om busstider hittar ni på anslagstavlan i Leksandsrummet intill receptionen.
  • Vi ber Er respektera dessa tider då vi i vår tur beställt plats för ER i en speciell buss, bussen avgår från huvudentrén. Den tid som anges för Er är den tid då bussen åker, alltså en avresetid.Ni ska vara på plats 15 min före avgång.
  • Bussen kommer att köra fram till starten och vara kvar vid starten tills samtliga åkare har kommit iväg, ni kan INTE lämna kvar något i bussen.
  • Hemresa sker i omgångar allt eftersom åkare går i mål, värmebussen finns placerad på andra sidan bron vid bilprovningen i Mora.
  • I den information ni fått från Vasaloppet finner ni hur ni går tillväga med Era ombyteskläder och ev. packning. Vi rekommenderar Er att ta med ombyteskläder och något att äta.
  • Telefonnr till bussen 070-555 72 54 Stiftsgårdens journummer är 076-940 80 10.

För allas bästa kräver busschaufförerna att ni lägger era skidor och stavar i ett skidfodral.

Om ni INTE kommer att åka med bussen tillbaka till Stiftsgården så MÅSTE ni meddela Stiftsgården eller busschauffören detta!

Bastu

Det finns möjlighet att basta när ni kommer hem från Ert lopp. Om ni önskar detta så finns bastun i källaren i Norra gästrumsflygeln (rumsnummer 40-50).

Ni som bor en natt måste checka ut innan ni åker iväg till start.

Vi ställer fram en korg på receptionsdisken där ni kan lägga nycklarna.
Bagagerum finns på entréplan i västra flygeln (rumsnummer 10-30), lekrummet.

Stiftsgårdens personal önskar Er lycka till i spåret och hoppas

Er vistelse hos oss skall bli minnesvärd!